Koleksi Buku Dr. Siti Zainon yang sangat bermaruah!

Inilah yang baru saya namakan sebagai buku-buku yang bukan sahaja berkualiti tetapi bermaruah. Siti Zainon antara penyair wanita kegemaran saya selain Siti Zaleha Hashim, Zurinah Hassan dan Mahaya Mohd Yassin. Berbanding 3 yang lain, saya mengenali Siti Zainon sebagai pelukis dan amat menyenangi hasil lakaran (sketching) yang dihasilkan.


Buku Kasih Bonda (DBP, 2008) memang masih menjadi koleksi kegemaran kerana persembahan yang paling bermaruah yang pernah dihasilkan oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka. Syabas, DBP! Sayangnya, buku ini entah sudah dicetak ulang ataupun belum. Khabarnya, Kasih Bonda hanya dicetak sebagai 1,000 naskhah. Lebih kurang 800 naskhah sudah dibeli oleh PNM dan bakinya tentulah pengarangnya sendiri membeli untuk tujuan peribadi.

Soal promosi dan pemasaran Dawama terhadap buku ini, saya malas hendak mengulas. Masih lagi cerita lama.



Tiga kali saya berkejar ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 (PBAKL 2010) untuk mendapatkan buku 100 Pepatah Petitih Melayu (ITNM, 2010). Pada kali pertama dan kedua, bukunya masih belum sampai ke PBAKL 2010. Sebelum membelinya, saya fikir ITNM akan mengekalkan saiz seperti novel-novel dan karya terjemahan ke dalam Bahasa Inggeris yang pernah dilakukan ke atas buku puisi Siti Zainon Bait Senandung Malam, tetapi saya dapat perasaan gembira yang luar biasa berganda apabila melihat sendiri saiz bukunya.

100 Pepatah Petitih Melayu juga bersaiz A4 seperti Kasih Bonda! Dan, seperti Kasih Bonda, pembaca dapat menikmati lakaran dan juga puisi pendek untuk setiap pepatah dalam satu spread. Lihat imej di bawah:



Saya sejak lama dulu percaya bahawa buku puisi tidak boleh dipersembahkan dengan gaya konvensional, iaitu buku puisi dicetak sama saiz dengan novel ataupun sekadar besar sedikit dari novel (saiz buku motivasi) dan hanya gabungan kertas putih dan teks. Persembahan buku puisi haruslah lebih kreatif daripada itu. Puisi hanyalah kata-kata yang mati selagi tidak dimaknakan oleh pembaca ataupun penikmat puisi. Berterus terang sahajalah, berapa ramai pembaca karya kreatif yang mampu menikmati puisi? Jika kita hitung dengan cara mengangkat tangan sahaja, saya percaya jumlah pembaca puisi jauh lebih kecil daripada pembaca cerpen apatah lagi pembaca novel.

Lantas, puisi tidak harus kalah dengan genre lain dan tidak boleh bersaing di padang genre lain. Persembahan buku puisi harus ada identiti genrenya yang tersendiri dan terpulanglah kepada kebijaksanaan penerbit untuk menghasilkan sesuatu yang tidak konvensional dan di luar kotak.

Baru-baru ini saya berbisik-bisik dengan seorang editor yang syarikatnya baru 10 tahun menjadi pemain di dalam arena penerbitan. Beliau sedang memikirkan kaedah yang luar biasa untuk meyakinkan jabatan pemasarannya supaya syarikatnya juga boleh menerbitkan buku-buku puisi. Syarikatnya juga sudah mula berani menerima mansukrip kumpulan cerpen daripada pengarang yang sukar mendapat tempat ataupun beratur panjang di DBP.

Saya tabik editor dan juga syarikat ini yang berani untuk mencuba sesuatu yang di luar lingkungan kebiasaan. Ketika orang di Dawama pernah mengkritik saya dan kawan-kawan yang "asyik hantar cerpen dan puisi ke DBP, macam mana kami nak jual. Tapi, novel-novel bagus korang hantar ke tempat lain", dan tidak percaya dengan produk sendiri, sudah ada penerbit lain yang sanggup untuk terbit cerpen dan puisi dan novel-novel kami yang baik dan bernilai sastera juga.

Bukankah saya pernah tulis dahulu: jika orang pemasaran itu menguasai bidangnya, tentu sahaja dia boleh menjual seketul ais, hatta kepada orang Eskimo! (Barulah mereka jadi orang pemasaran yang tidak penasaran.)

Syabas, editor DBP dan ITNM yang menerbitkan buku-buku bermaruah seperti yang dihasilkan oleh Dr. Siti Zainon. Teruskanlah menghasilkan buku-buku yang baik ini. Pembaca seperti kami mendambakan bahan-bahan yang menghormati kami sebagai pembaca.

Terima kasih kerana meyakini bahawa buku itu bukan sekadar himpunan kertas, kuras dan tinta!

Buku ini boleh dibeli secara online dari Ujana Ilmu. Sila klik di sini.

Ulasan

Abdullah Tahir berkata…
Saya tertarik hati membaca catatan anda mengenai puisi yang tidak ramai untuk mampu menikmati puisi [sajak]. Sedang sajak banyak mengandungi khazanah yang berharga dalam memandu kehidupan yang lebih sempurna andaikata sajak dapat dihayati sepenuhnya. Kerana itu, saya baru-baru ini dijemput oleh penerbit Rampai Pagi Radio dan Televisyen Brunei dalam membicarakan tajuk "Memasyarakatkan Sajak Kepada Orang Ramai".

Catatan Popular